woensdag 29 februari 2012

Lezen lezen en nog eens lezen

Hallo iedereen

Omdat kunnen lezen enorm belangrijk is, zaten de juffen van het derde leerjaar toch even met hun handen in hun haar ...  Voor sommige kinderen was het nog heel moeilijk en voor anderen een makkie.  We wilden alle kinderen gelijke kansen geven dus zorgde ons juf Katleentje dat we konden starten met niveau-lezen in oktober.  De kinderen van het derde leerjaar A en B werden in groepen verdeeld en zzzzzzzzzzzzzzzzzoef we waren vertrokken.

Het was een hele puzzel, de kinderen moesten woorden en teksten voorlezen voor juf Katleen en zo kon die bepalen welk niveau ze hadden.  Dan werden de leesboekjes nog eens een keertje gesorteerd per niveau (en het zal nog eens dringend moeten gebeuren :) ).  Verder maakten we nog een evaluatieblad aan per groep en per leerling, zodat we goed konden opvolgen wat ze al goed konden en wat we zeker nog goed in het oog moesten houden om te verbeteren.

Het zijn niet alleen de juffen die al het werk deden en doen maar de leerlingen krijgen hier ook wel verantwoordelijkheid voor toegewezen.  Elk groepje heeft zijn kaftje waarop de groepsnaam staat.  Dit gaat van de leesegeltjes tot de leeskipjes.  Leuke namen die juf Katleen heeft verzonnen hé.  Bij de start neemt elke verantwoordelijke zijn of haar kaftje en de bijbehorende leesboeken.  De titel wordt door 1 kind genoteerd alsook de datum.  Dan is er een leerling die zegt wie er start met het lezen en wie er dan verder gaat moeten lezen.  Tussendoor worden de leerlingen geëvalueerd door de juffen.  We doen dit steeds met drie omdat dit echt wel nodig is.  En als er een juf ziek is, voelen we het wel hihi.

Als het leesboekje uit is stellen ze enkele vragen over de inhoud van het boekje.  Is het boekje nog niet uit dan wordt op het einde van de leesles de bladzijde genoteerd zodat ze de volgende keer gewoon verder kunnen lezen.  Is het boekje uit en is er nog tijd over, dan mag de verantwoordelijke een nieuw boekje gaan halen.  Ze mogen zelf kiezen welke titel ze lezen.

Op het einde komt de juf dan even kort zeggen hoe het ging.  Wat ging er goed en wat zijn de werkpunten.  En en en ... wat wij erg belangrijk vinden en merken is dat de kinderen elkaar flink verbeteren indien het nodig is.  Sommigen moesten hier in het begin wel een beetje aan werken.  We hebben kinderen met een flink temperament en af en toe moesten we dan even voordoen hoe ze iets hadden gezegd en hoe het overkwam.  Best wel grappig hoor.  Maar ondertussen gaat dit prima.  Ze leren niet alleen van zichzelf maar ook van elkaar.

En en en en en ... WIJ ZIJN SUPER DE SUPER TEVREDEN WANT ...

Juf Katleen heeft twee weken geleden en met een vernieuwde versie om de AVI-niveaus af te nemen, vastgesteld dat bijna al onze kinderen een leesniveau zijn gestegen. 
JOEPIE DAAR WORDEN WIJ TOCH WEL EVEN HEEL VROLIJK VAN EN DE KINDEREN OOK.
Een hele dikke proficiat aan al onze kinderen van het derde leerjaar.

Volgende week starten de leerlingen in hun nieuwe groepen en dan zorgen we voor enkele leuke maar ernstige foto's.  Ah ja want dan zijn ze (normaal gezien toch :) ) super de super geconcentreerd.

Veel leesplezier!!

Groetjes van juf Zahia, juf Winneke en juf Katleen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten